یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رییس پژوهشکده خبر داد

نسل پنجم ارتباطی در حال بررسی

تلفن همراه

یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵:۰۰


رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که نسل پنجم فناوری‌های ارتباطی تا سال 2020 میلادی زمینه‌ی ارتباط پنجاه میلیارد دستگاه ارتباطی را به وجود خواهد آورد، گفت: در این زمینه پژوهشگاه ارتباطات وظیفه رسیدگی به پروژه‌های مطالعاتی اولیه برای فناوری 5G را دارد.

وایمکس نیوز - محمد خوانساری با بیان این‌که فناوری جدید ارتباطی نسل پنجم نیازمند ابزارها و پروتکل‌های جدیدی است، گفت: این فناوری هوشمند می‌تواند در همه جا و همه وقت در دسترس افراد باشد. اما شرکت‌های بزرگ دنیا و موسسات هنوز چیزی به نام استاندارد برای این فناوری جدید تدوین نکرده‌اند. 

رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این‌که در ایران مرکز تحقیقات مخابرات یا همان پژوهشگاه ارتباطات عهده‌دار برنامه‌ریزی برای پروژه مطالعاتی 5G است، تصریح کرد: لازم است این پژوهشگاه برنامه‌ای را در حوزه بومی‌سازی این فناوری و مشارکت در تدوین استاندارد‌های آن انجام دهد. 

وی افزود: اگر از نظر زمانی بتوانیم به درستی در این زمینه پیشروی کنیم، در اسفند‌ماه و یا اوایل سال آینده در این حوزه همایشی با موضوع "بررسی ابعاد مختلف این فناوری، حوزه کسب‌وکار، مسائل فرهنگی و حریم خصوصی افراد" برگزار خواهیم کرد.  

خوانساری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در حال حاضر حجم بسیار زیادی از داده‌های افراد توسط دستگاه‌های دیجیتالی که در اختیار مردم است رد و بدل می‌شود و این داده‌ها این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعاتی بسیار ذی‌قیمت در حوزه کسب‌وکار و برنامه‌ریزی در فضای مجازی به دست آید. 

رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی لازم در این زمینه در کشور انجام ‌شود می‌توان براساس این داده‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد. 

وی در این باره خاطر نشان کرد: لازم است درباره‌ی استفاده از این داده‌های انبوه برنامه‌ریزی‌های لازم و کارهای پژوهشی مرتبط به‌طور دقیق انجام شود تا این پروژه دچار مشکلاتی که به دلیل عدم پژوهش در پروژه‌های دیگر اتفاق افتاده نشود. 

رییس پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره‌ی توصیه وزیر ارتباطات برای سپردن دیتاسنتر به بخش خصوصی گفت: این موضوعی است که سازمان فناوری اطلاعات متولی آن است. 

خوانساری تصریح کرد: در کشور لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دیتاسنترها برای بخش خصوصی سودآور باشند. این دیتاسنتر‌ها در واقع مصرف‌کننده عمده پهنای باند در کشور هستند و باید با اتخاذ راهکارهایی بتوانیم فعالیت دیتانستر‌ها را اقتصادی‌تر کنیم.

 

منبع : ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو